úterý 30. června 2015

Asie - bonus 2 - Co z toho? aneb zhodnoceni dosavadni cesty

Dnes to nebude reportaz, ale celkove zhodnoceni dosavadni cesty napric Asii. Na info o Macau, kampusu, meste a mistnim zivote bude jeste casu dost.

O tomhle prispevku premyslim uz asi 2 tydny. Neustale prevracim v hlave sve dojmy z jednotlivych mist. Ta jsou doplnena fotkou, ktera dle meho nazoru nejvic vystihuje atmosferu mista, ktere me v dane zemi nejvice zaujalo. Take nechybi zkusenost s digitalnim nomadenim, financni stranka cele srandy a nejake ty kecy na zaver.

Singapur neurazi, Malajsie zaujme, Thajsko neprekvapi a Kambodza zaskoci. Ale Vietnam, ten te dostane!
Je to tak. Ze vsech navstivenych zemi (HK a Macao zatim nepocitam) to vnimam presne takhle.

Singapur
O Singapuru uz jsem toho napsal pomerne hodne. V kostce - krasne ciste misto, ktere se hodne podoba evrope (chovani lidi, architektura, ceny). Rozhodne zajimave videt, ale dle meho nazoru 3 dny jsou akorat. Celou dobu jsem mel z lidi kolem i pres jejich usmev zvlastni pocit jakesi neuprimnosti. Extremne konkurencni prostredi take neprida na klidnem zivotnim stylu a dle me zkusenosti spousta singapurcu (hlavne tech mladsich) zde nechce zustat. A ani se jim nedivim. Je dobre opet zminit, ze je zde v podstate diktatura (i kdyz tomu vznesene rikaji "osvicena", nebo take "technokracie").
Pohled na centrum Singapuru.
View to the Singapore city center.

Malajsie
Kuala Lumpur me moc nezaujala. Petronas tower na zivo moc zajimave neni a Batu Cave take klidne preskocte. Na druhou stranu tohle uz je prava Asie. Zmatek, neustale troubeni, hluk. A hlavne lidi zacinaji bys usmevavejsi a komunikativnejsi. Nejzajimavejsi misto, ktere jsem navstivil je Georgetown na Penang Island. Kdyz uz nic jineho, tohle rozhodne doporucuji. Prijemne misto, skvele jidlo (!).
Vecerni ulice v Georgetownu s uzasnym jidlem vsude kolem.
Evening street in the Georgetown with the amazing food all around.

Thajsko
Presne takove, jak vsichni znate z vypraveni. Prijemne, hlucne, vesele... Ale taky komercni, neuprimne a extremne turisticke. Vzhledem k tomu, ze nejsem valeci typ a plaze mi staci videt jen na fotce (ja vim, pro vetsinu z vas asi nepochopitelne), tak se mi nejvic z Thajska pro svou jedinecnou armosferu libilo mesto Chiang Mai. Kazdopadne nechci, aby z tohoto srovnani Thajsko vyznelo nejak negativne. I tam se mi moc libilo a mam odtud hromadu krasnych vzpominek. Take je to urcite nejjednodussi zeme na prvni seznameni s JV Asii.
Tropicky lijak v dzungli. Tohle byl opravdu silny zazitek!
The tropical rain in the jungle. Pretty deep feeling!

Kambodza
O Kambodze uz jsem toho v predchozich prispevcich napsal taky hodne. Pokud nekdy budete v JV Asii, Kambodzu rozhodne nevynechejte! Muzu vam garantovat, ze vam nekolikadenni pobyt (pokud nebudete pouze v hotelu, luxusni restauraci a u bazenu) zmeni pohled na svet. Staci se jen projit po ulici, rozhlidnout se kolem sebe a trochu o tom vsem popremyslet.
Jeden z mnoha chramu v Angkoru.
One of the man temples in the Angkor.

Vietnam
Znate takovy ten pocit, kdyz prijedete na nove misto? Takove to: "Hm, je to tu pekne, ALE doma je to lepsi?". Ve Vietnamu se mi poprve v zivote stalo, ze se tenhle myslenkovy pochod zasekl jeste pred tim ALE. Samozrejme si nepredstavuji, ze Vietnam je raj na zemi, do ktereho se za mesic stehuji. Ani napad! Ale rozhodne to je misto, ktere me svou atmosferou nejvic zasahlo a kam se chci urcite jeste vratit. 
Hodne me zaujali lide. Mozna to byl jen muj pocit, ale prislo mi, ze vsech zemi jsou tu lide nejuprimnejsi. Usmivaji se, ale ne za kazdou cenu. Kdyz nekomu nejste sympaticky, da vam to jasne najevo. To se mi jinde nestalo a libilo se mi to.
Uzasne prostredi a motorka, co vic si prat!?
Great environment and the motobike. What else can you wish?

Ok, konec "mekkych" pocitu, jsou na rade "tvrda"data.

Digitalni nomadeni
Nekolikrat jsem v blogu zminoval, ze pracuji. Opravdu jsem s sebou mel notas a obcas jej otevrel. Akorat jsme pracovali na rozsireni knihovny prvku, coz je cinnost, ktera lze delat odkudkoli. Celkem jsem behem 24 dni ma ceste opravdu efektivne pracoval cca 20 hodin (Revit, Excel). Nepocitam vyrizovani mailu a dalsi drobnosti, ktere take nejaky cas zabraly. Take jsem se pripojoval na kazdotydenni Skype meetingy s kolegy. S pripojenim nebyl problem nikdy a komunikace probihala uplne stejne, jako z CR. Jedina nevyhoda je samozrejme casovy posun, takze vzdy po meetingu jsem chodil spat mezi 2-3 ranni.

Je treba si rict, ze muj zpusob cestovani byl na nomadeni naprosto nevhodny. Presouval jsem se moc rychle, protoze me nejvic bavily prave ty cesty samotne. Na druhou stranu i tak to pro me byla skvela zkusenost a pokud se zivite praci, ktera by to (byt jen omezene) dovolovala, urcite to vyzkousejte. Alespon na mesic az dva. Pokud budete na kazdem miste minimalne tyden, lze u toho pracovat v pohode (samozrejme s jistymi omezenimi, pracovni schuzku ve Slavii si asi tezko date).

Muzu vam garantovat, ze po teto zkusenosti poznate lepe sami sebe a budete si vice verit. Nehledne na to, ze take poradne potrenujete pevnou vuli (mam dneska pracovat, nebo se projet do dzungle na slonovi?), coz se taky nikdy neztrati.

Pokud se o techto vecech chcete dovedet vic, v nasledujicim odkazu je pekny seznam, odkud cerpat inspiraci, pricemz extra bych vypichl kurz Adama Marcana na Naucmese.cz, ktery jsem osobne navstivil a mohu jej vrele doporucit (druhy odkaz). Jeste zminim web, ktery shromazduje informace o vhodnosti jednotlivych mist na nomadeni. Skvely projekt (treti odkaz)!
http://travelhacking.cz/cestovat-a-pracovat-digitalni-nomadi/
http://www.naucmese.cz/kurz/digitalni-nomadstvi
https://nomadlist.com

Prachy
Dale nejaky trocha nudnejch cisel.
V jednom prispevku jsem zminil, ze si pisu, kolik tahle sranda stoji. 
Na prvni pohked jsem uz utratil poradnej balik penez. No, vlastne i na druhy pohled.
Ale neni to tak cernobily, trochu to okomentuju.

1) Letenky z Evropy. Pokud musite letet v konkretnim terminu a jeste odlet e jineho mista, nez prilet, prijde mi 16 000 jako ferova cena. Pokud vam je jedno kam presne poletite a nejste zavisli na presnem case, muzete dost vyrazne usetrit a neni problem sehnat zpatecni letenky do JV Asie kolem 10 000, vyjimecne i mene (napriklad ted jsem zaregistroval Kualu Lumpur a Bangkok odnekud z Evropy za kolem 5000)
Skvele tipy ohledne letenek jsou bliz, nez si myslite. Znate Petra Novaka a jeho Travelhacking? Ne? Meli byste! ;) (kurz take osovne navstiven)
http://travelhacking.cz
http://www.naucmese.cz/kurz/travel-hacking-jak-na-levne-letenky-ubytovani-cestovani
Takze tady se da realne bez vetsi namahy usetrit 5000.

2) Hodne jsem prolital i tady. V Thajsku to bylo OK, presun do Chiang Maie by stal vlakem podobne. Ale byla blbost letet z Bangkoku do Kambodzi, mel jsem radeji vzit bus do Siam Riepu. Samotnou kapitolou byl let Hanoj->Hong Kong, ten stal taky spoustu penez a pokud zrovna nespechate na staz, jste v pohode.
Tady by se dalo usetrit 10 000.

3) Docela dost jsem taky prochlastal.
Tohle nemam spocitany, ale odhaduju, ze par tisic to bude.

4) Na ubytovani jsem setril, ale na jidlo jsem obcas chodil do lepsich restauraci. 
Taky par tisic.

Takze jo, uz me to stalo dost penez. Urcite by se to dalo stahnout o nejakych 40-50%. 
Ale vite co?
Stejne nelituju ani jedine koruny.

Nejak ty radoby chytry kecy na zaver
Jeden muj znamy, Lukas, ktery hodne cestuje a daval mi par cennych rad ohledne Asie, mi mimo jine popral, at na ceste najdu to, co hledam. Moudra slova, ktera mi po tech nekolik tydnu neustale rezonuji v hlave. Pokud ctete blog pravidelne, asi tusite, ze jsem to nasel. Vsechno, pro co jsem prijel.

A co jsem tedy nasel?
Ne. Zadny vzletny, dechberouci myslenky to nejsou. Naopak, same jednoduche veci, ktere si muzete uvedomit kdykoli a kdekoli. Holt nekdo je trochu pomalejsi a musi si pro tohle uvedomeni jet az do Asie.

Kazdy clovek, nez rozdilu, si zaslouzi muj respekt.
Prestoze si doma spousta lidi mysli, jak se ma spatne, az tady jsem poprve v zivote videl opravdovou bidu a chudobu v takovem mnozstvi. Spousty lidi nemajici naplnene zakladni lidske potreby. Presto vsechno nejsem o nic lepsi, nez tihle lide. Pouze jsem mel v zivote lepsi podminky a taky trochu toho stesticka. To mi ale nedava pravo tyhle lidi jakkoli soudit, nebo se nad nimi povysovst.
Neni v mych silach vsechny nakrmit a dat jim praci. Ale projevit jim trochu ucty ano.

Nemysleme si, ze jako evropani jsme spolkli vsechnu moudrost sveta a ze jsme lepsi, nez ostatni.
Naopak, mame se (nejen) od asiatu leccemus ucit. Vrelosti, otevrenosti, pozitivnimu pristupu k zivotu, pracovitosti, pokore a mnoha dalsimu...
Take v Evrope dle meho nazoru casto zapominame, co je v zivote opravdu dulezite. Kariera a novy telefon to asi nebudou. Rodina a pratele vsak ano.

Vazme si toho, co mame.
Nikdy v historii se lide nemeli tak dobre. Muzeme cokoli, kdekoliv, s kymkoliv. A co s tim delame? Nadavame, remcame, stezujeme si.

Meli bychom se vice smat.
Zivot je prece krasny (a kratky). Tak proc si ho kazit mracenim a spatnou naladou?

A uplne na konec?
Vyrazte.
Nekam.
Hned.
.
Prekazky jsou jen ve vasi hlave, nikde jinde.
Kdyz to dokaze obycejnej ceskej kluk ze Sedlecka u Plzne, tak proc ne vy?
.
Proc ne vy?

Žádné komentáře:

Okomentovat